DÜŞÜNCE YAZILARINDA PLAN

 DÜŞÜNCE YAZILARI
Bir düşünceyi açıklamak amacıyla yazılan yazılardır.Düşünce yazıları düşünce planıyla yazılır.Düşünce planı üç bölümden oluşur.
GİRİŞ
  Yazıda üstünde durulacak konunun okuyucuya sezdirildiği ,bildirildiği bölümdür.Yazının başlangıç bölümüdür.
GELİŞME
 Düşüncenin açıklandığı kanıtlandığı bölümdür.Bu bölümde,giriş bölümünde ortaya konan konu açıklanır.Örnekler verilir.Tanıklar gösterilir.Tüm yardımcı düşünceler bu bölümde açıklanır.Bu nedenle birden çok paragraftan oluşur.
SONUÇ
 Düşünce yazısının bitiş paragrafıdır.Kısadır.Bazen bir cümle bile olabilir.Bu bölümde yazının ana düşüncesi verilir.
            ANA DÜŞÜNCE
  Ana düşünce yazının vermek istediği mesajdır.Yazarın okuyucuya vermek istediği derstir.Yazıda birçok fikir bulunabilir.Ama asıl anlatılmak istenen düşünce tektir.Kısaca ana düşünce paragrafın ya da metnin tek cümlelik özetidir.Bazen parçanın içinde bir cümle halinde verilmiş olabilir.Bazen de parçanın bütününden ana düşünceyi kendimiz çıkarmamız gerekir.
            YARDIMCI DÜŞÜNCE
  Yazıdaki ana düşünceyi destekleyen,onu bulmamıza yardım eden yan  düşüncelerdir.Bir metinde birden fazla yardımcı düşünce olur.Yardımcı düşünceler ana düşünce ile bağlantılı olmalıdır.Ana düşünce ile ilgisi olmayan yardımcı düşünce paragrafta yer almaz.
             KONU
  Yazının genelinde anlatılandır konu.Ana düşünce yazarın vermek istediği ders ,konu ise bizi bu derse götüren araçtır.Yani yazının temelidir.
            BAŞLIK
 Yazının adına başlık denir.Yazının konusunu en kapsayıcı sözcük veye sözcük grubudur.
  
  "Gülümsemek en iyi ilaçtır.Yan etkisi  de yoktur.Hayatta tebessüm etmeyen insan en fakir insandır.Gülümsemenin insana hiçbir masrafı yoktur.Fakat bu kadar basit bir sermaye ile nice gönüller fethedilebilir,kazançlar elde edebilirsiniz."
KONU:Gülümsemek
ANA DÜŞÜNCE:Gülümsemek bize birçok şey kazandırır.

   "Övmek çocukta bir ışık yakmaktır.Azarlamak ise yanan  ya da yanabilecek durumda olan bir ışığı söndürmek demektir.Çocuğunu azarlamaya alıştırmadan yetiştiren anne-babalara ve öğretmenlere ne mutlu."
KONU:Övmenin ve azarlamanın eğitimdeki rolü
ANA DÜŞÜNCE:Övmek çocuk eğitiminde çok etkilidir.

 ANA DÜŞÜNCEYİ NASIL BULABİLİRİM?
1.Metni iyice okuyup kavramak gerekir.
2."Yazarın asıl anlatmak istediği nedir?"sorusunu sormalıyız.
3.Ana düşünce genellikle son paragrafta ,konu ise ilk bölümde yer alır.

4 yorum: